سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آفاق و انفس

بسمه تعا لی

سنریهم ایا تنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق اولم یکف بربک انه علی کل شیء شهید (سوره فصلت آیه 53)

ترجمه: به زودی نشانه های خود را در طبیعت و در خودشان

 نشان میدهیم تا برای آنها روشن شود که خدا حق است، آیا کافی نیست که پروردگارت خود شاهد هر چیزی است؟

(برگرفته از قسمتی از ترجمه استاد محمد مهدی فولادوند)


زوجیت در قرآن

بسمه تعالی:

سوره روم آیه 21:

 و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون

مایه آرامش: این آیه به نخستین سنگ زیر بنای جامعه بشری یعنی واحد خانواده و رابطه روحی حاکم بر آن اشاره دارد. در این آیه هدف زندگی زناشویی ، بقای نسل شمرده نشده ، بلکه به دست آوردن آرامش گفته شده است. آرامشی که از زندگی زناشویی به دست می آید ، به خاطر آن است که این دو جنس ، مکمل هم و مایه شکوفایی ونجات و پرورش یکدیگر هستند، به گونه ای که هر یک از آن دو بدون دیگری ناقص است و از طریق همسری تکامل خویش را باز می یابد. این آرامش منحصر به جنبه جسمانی نیست، بلکه جنبه روحانی آن مهمتر و قوی تر است. نا آرامی های روانی و نبود تعادل روحی و بیماریهای گوناگونی که بر اثر ترک ازدواج برای انسان حاصل می شود، شاهد گویای این معنی است. مودت به معنای محبت است، و رحمت به معنای نرمشی است که در قلب انسان پیدا میشود و او را برای نیکی کردن به کسی که سزاوار ترحم است، متمایل میکند. در این آیه ، مودت مربوط به امور متقابل است، مانند محبتی که میان زن وشوهر وجود دارد و هریک را وادار به خدمت به دیگری میکند؛ ولی رحمت یک جانبه و ایثارگرانه است.

(ترجمه و شرح آیت الله مکارم شیرازی)


اعجاز علمی قرآن

بسمه تعالی

سوره روم آیه 25:

و من آیاته ان تقوم السماء و الارض بامره ثم اذا دعاکم دعوه من الارض اذا انتم تخرجون

ترجمه: و از نشانه های او این است که آسمانها و زمین به امر او برپاست ،سپس چون شما را با یک باز خواندن از زمین بخواند،در آن هنگام از گورها خارج می شوید.


انتظار فرج

بسمه تعالی

زدم فالی نگارا سحر می آید

پیاپی به جان خبر می آید که هر آن کسی ز در می آید

نمی گنجد دل زشوقش در جان به پایان آمد شب بی پایان

برای تعجیل در ظهورش اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم


آیات علمی قرآن

سوره روم آیه 8:

بسم الله الرحمن الرحیم

اولم یتفکروا فی انفسهم ما خلق الله السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق و اجل مسمی وان کثیرا من الناس بلقاء ربهم لکافرون

ترجمه: آیا نمی اندیشند در خودشان ، خداوند آسمانها و زمین و آنچه در میان آن دو است را به حق و جز برای مدتی معین نیافریده است؟ و قطعا بسیاری از مردم به دیدار پروردگارشان بی اعتقادند.


باران رحمت

بسمه تعالی:

سوره فرقان آیه 48:

و هو الذی ارسل الریاح بشرا بین یدی رحمته و انزلنا من السماء ماء طهورا

و اوست آن ذات رحمت گستری  که بادها را به عنوان مژده دهندگان باران رحمت خویش ، پیشاپیش فرستاد و از آسمان ، آبی پاک نازل فرمودیم.

And Allah is the Grace- Bestower who sent the winds as heralds before the rain and we sent down pure water from the sky.

ترجمه: طاهره صفارزاده     


میوه ها در قرآن

بسمه تعالی

روغن زیتون برای تولید سوخت و ساز بدن ارزش فراوانی دارد، کالری حرارتی آن بسیار زیاد ، دوست صمیمی کبد انسان ، برطرف کننده عوارض کلیه ها وسنگهای صفراوی و قلنجهای کلیوی، تقویت کننده اعصاب و بالاخره اکسیر سلامتی است.

(ص221 ج 14 تفسیر نمونه)


طبیعت در قرآن

 

بسمه تعالی

سوره مبارکه بقره آیه 164:

ان فی خلق السماوات والارض و اختلاف اللیل والنهار والفلک التی تجری فی البحر بما ینفع الناس و ما انزل الله من السماء من ماء فاحیا به الارض بعد موتها وبث فیها من

کل دابه وتصریف الریاح و السحاب المسخر بین السماء و الارض لایات لقوم یعقلون

ترجمه:

به راستی در آفرینش آسمانها و زمین و آمد وشد شب و روز، وکشتی هایی که در دریا رفت و آمد می کنند برای اینکه به مردم سود برسانند، و آبی که خدا از آسمان نازل کرده ؛ و با آن زمین را پس از مرگ زنده نموده و انواع جنبندگان را در آن گسترده ودر تغییر مسیر بادها و ابرهایی که در میان زمین وآسمان معلقند، نشانه هایی است برای آنها که می اندیشند.

تفسیر:

جلوه های ذات پاک او در پهنه هستی:

آیه مورد بحث در واقع دلیلی است بر مساله اثبات وجود خدا و توحید و یگانگی ذات پاک او.

مقدمتا باید به این نکته توجه داشت که همه جا نظم و انسجام دلیل بر وجود علم و دانش است ، و همه جا هماهنگی دلیل بر وحدت و یگانگی است.

روی این اصل ما به هنگام برخورد با مظاهر نظم در جهان هستی از یک سو ، و هماهنگی وحدت عمل این دستگاه های منظم از سوی دیگر، توجه به مبدأ علم و قدرت یگانه ویکتایی می شویم که این همه آوازه ها از اوست. فی المثل هنگامی که هر یک از پرده های هفتگانه چشم را با ساختمان ویژه و ظریفش بررسی می کنیم ، می دانیم که طبیعت بی شعور و کور و کر محال است بتواند مبدأ چنین اثر بدیعی باشد، می دانیم که همه اینها از یک جا سرچشمه گرفته است ، و همه آثار قدرت یک ذات پاک است.

در این آیه به 6 بخش از آثار نظم در جهان هستی که هر کدام آیت و نشانه ای از آن مبدأ بزرگ است اشاره شده:

1- در آفرینش آسمان و زمین ... ( ان فی خلق السماوات و الارض)

آری آفرینش این آسمان بزرگ ، واین همه کرات عالم بالا یعنی  هزاران هزار ستارگان ثابت وسیارکه در پشت تلسکوپهای عظیم خود را به ما نشان می دهند، با آن نظام دقیق و عجیب خود ، که سراسر آنها همچون حلقه های یک رشته زنجیر به هم پیوسته است، و همچنین آفرینش زمین با انواع مظاهر حیات و زندگی که در چهره های بسیار متنوع و در لباس صدها هزار نوع گیاه و حیوان.، .جلوه گر شده ، همه نشانه های ذات پاک او؛ و آیینه های درخشان قدرت وعلم و یگانگی او هستند.

عجب اینکه هر چه علم ودانش بیشتر می رود ، عظمت این عالم و وسعتش در نظر او بیشتر می شود.

2-و نیز در آمد و شد شب و روز... (و اختلاف الیل و النهار...) آری این دگرگونی لیل و نهار ، و این آمد و رفت روشنایی وتاریکی با آن نظم خاص که دائما از یکی کاسته و به دیگری افزوده می شود، و به کمک آن فصول چهارگانه به وجود می آید، اینها نشانه های دیگری از ذات و صفات متعالی او هستند .

3-و کشتیهایی که در دریاها به سود مردم در حرکتند... ( والفلک التی تجری فی البحر بما ینفع الناس...).

آری انسان به وسیله کشتیهای بزرگ و کوچک، صحنه اقیانوسها را می نوردد، و به این وسیله به نقاط مختلف زمین، برای انجام مقاصد خود سفر می کند.

4- و آبی که خداوند از آسمان فرو فرستاده و به وسیله آن، زمینهای مرده را زنده کرده و انواع جنبندگان را در آن گسترده است( و ما انزل الله من السماء من ماء فاحیاء به الارض بعد موتها و بث فیها من کل دابه...)

آری دانه های حیات بخش باران و قطرات پرطراوت و با برکت این آب تصفیه شده طبیعی به هر جا می ریزد، و حرکت و آبادی و نعمت ، همراه خود می آورد.

5- و حرکت دادن و وزش منظم بادها ... ( و تصریف الریاح...) که نه تنها بر دریاها می وزند و کشتیها را حرکت می دهند ، بلکه سطح خشکیها ، کوه ها و دره ها و جلگه ها را جولانگاه خود قرار داده اند، گاهی با حرکت دادن امواج اقیانوسها ، آنها را به طور مداوم به هم می آمیزند تا محیط آماده ای برای زیست موجودات زنده دریا فراهم گردد.

 وگاه با انتقال دادن گرمای مناطق گرمسیر به مناطق سردسیر، و انتقال سرمای مناطق سردسیر به مناطق گرمسیر ، کمک به تعدیل هوای کره زمین می کنند.

6- و ابرهایی که در میان زمین و آسمان معلقند... ( والسحاب امسخر بین السماء و الارض...).

این ابرهای متراکم که بالای سر ما در گردشند و میلیاردها تن آب را بر خلاف قانون جاذبه در میان زمین و آسمان ، معلق نگاه داشته ، و آنها را از هر نقطه به نقطه دیگر می برند، بی آنکه کمترین خطری ایجاد کنند، خود نشانه ای از عظمت اویند.

آری اینها همه نشانه ها و

علامات ذات پاک اویند اما برای مردمی که می اندیشند(لایات لقوم یعقلون).

منبع: تفسیر نمونه تالیف آیت الله مکارم شیرازی

 


اعجاز علمی قرآن

بسمه تعالی:

تفسیر آیه 20 سوره مومنون:

و شجره تخرج من طور سیناء و تنبت بالدهن و صبغ للاکلین

علاوه بر باغهای نخل و انگور و میوه های دیگر درختی ایجاد کردیم که از طور سیناء می روید و از آن روغن و نان خورش (غذایی که همراه با نان می خورند)برای خورندگان به دست می آید. در اینکه منظور از طور سیناء چیست، مفسران دو احتمال عمده داده اند:

نخست اینکه اشاره به همان کوه طور معروف است که در صحرای سینا قرار دارد، و اگر می بینیم که قرآن در اینجا درخت زیتون را به عنوان درختی که از کوه طور می روید توصیف کرده به خاطر آن است که عربهای حجاز هنگامی که از بیابانهای خشک این منطقه می گذشتند و به شمال رومی آوردند نخستین منطقه ای که در آن به درختهای پر بار زیتون برخورد می کردند، منطقه طور در جنوب صحرای سیناء بوده است.مشاهده نقشه جغرافیایی این مطلب را به خوبی روشن میکند.

احتمال دیگر اینکه طور سیناء جنبه توصیفی دارد وبه معنی کوه پربرکت یا کوه پر درخت یا "کوه زیبا" است.(چون طور به معنی کوه و سینا به معنی پر برکت و زیبا ومشجر است).

واژه صبغ در اصل به معنی رنگ است، ولی از آنجا که انسان به هنگام خوردن غذا معمولا نان خود را با خورشی که می خورد رنگین می کند به تمام انواع نان خورشها "صبغ" گفته شده است. به هر حال کلمه صبغ ممکن است اشاره به همان روغن زیتون باشد که با نان می خورند .

منبع: کتاب تفسیر نمونه جلد 14


گیاهان در قرآن

قرآن وعلم:

سوره مومنون آیه 20:

و شجره تخرج من طور سیناء و تنبت بالدهن وصبغ للاکلین

ترجمه طاهره صفار زاده: و در دامنه کوه سینا درخت زیتون می روید که میوه آن هم روغن است و هم ماده ای است غذایی برای خورندگان.