سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعجاز علمی قرآن

بسمه تعالی:

تفسیر آیه 20 سوره مومنون:

و شجره تخرج من طور سیناء و تنبت بالدهن و صبغ للاکلین

علاوه بر باغهای نخل و انگور و میوه های دیگر درختی ایجاد کردیم که از طور سیناء می روید و از آن روغن و نان خورش (غذایی که همراه با نان می خورند)برای خورندگان به دست می آید. در اینکه منظور از طور سیناء چیست، مفسران دو احتمال عمده داده اند:

نخست اینکه اشاره به همان کوه طور معروف است که در صحرای سینا قرار دارد، و اگر می بینیم که قرآن در اینجا درخت زیتون را به عنوان درختی که از کوه طور می روید توصیف کرده به خاطر آن است که عربهای حجاز هنگامی که از بیابانهای خشک این منطقه می گذشتند و به شمال رومی آوردند نخستین منطقه ای که در آن به درختهای پر بار زیتون برخورد می کردند، منطقه طور در جنوب صحرای سیناء بوده است.مشاهده نقشه جغرافیایی این مطلب را به خوبی روشن میکند.

احتمال دیگر اینکه طور سیناء جنبه توصیفی دارد وبه معنی کوه پربرکت یا کوه پر درخت یا "کوه زیبا" است.(چون طور به معنی کوه و سینا به معنی پر برکت و زیبا ومشجر است).

واژه صبغ در اصل به معنی رنگ است، ولی از آنجا که انسان به هنگام خوردن غذا معمولا نان خود را با خورشی که می خورد رنگین می کند به تمام انواع نان خورشها "صبغ" گفته شده است. به هر حال کلمه صبغ ممکن است اشاره به همان روغن زیتون باشد که با نان می خورند .

منبع: کتاب تفسیر نمونه جلد 14