سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیه های جدید اعجاز علمی قرآن

آیه 28 بقره:کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم ثم یمیتکم ثم یحیکم ثم الیه ترجعون

آیه 29 بقره:هوالذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثم استوی الی السماء فسواهن سبع سموات وهو بکل شیء علیم

ترجمه آیه 28 بقره:چگونه به خدا کافر می شوید در حالی که اجسام بی روحی بودید و او شما را زنده کرد، سپس شما را می میراند، و بار دیگر شما را زنده میکند،سپس به سوی او باز میگردید (بنابراین نه حیات ونه زندگی شما،از شما است و نه مرگتان، آنچه دارید از خدا است).

تفسیر: نعمت اسرارآمیز حیات

قرآن در دو آیه فوق با ذکر یک سلسله از نعمتهای الهی و پدیده های شگفت انگیز آفرینش انسانها را متوجه پروردگار وعظمت او می سازد، و دلایلی را که در گذشته (آیه 21 و22 همین سوره) در زمینه شناخت خدا ذکر کرده بود تکمیل میکند.

قرآن در اینجا برای اثبات وجود خدا از نقطه ای شروع کرده که برای احدی جای انکار باقی نمی گذارد و آن مساله پیچیده حیات وزندگی است.

نخست می گوید:چگونه شما خدا را انکار می کنید در حالی که اجسام بی روحی بودید و او شما را زنده کرد و لباس حیات بر تنتان پوشانید(کیف تکفرون بالله وکنتم امواتا فاحیاکم).

قرآن به همه ما یاد آوری می کند که قبل از این شما مانند سنگها و چوبها و موجودات بی جان مرده بودید،ونسیم حیات اصلا در کوی شما نوزیده بود.

ولی اکنون دارای نعمت حیات وهستی می باشید،اعضا و دستگاه های مختلف ، حواس و ادراک به شما داده شده،این هستی و حیات را چه کسی به شما عطا کرده آیا خود به خویشتن دادید؟ بدیهی است هر انسان منصفی بدون هیچ تردید اعتراف می کند که این نعمت از خود او نیست،بلکه از ناحیه یک مبدا عالم و قادر به او رسیده است ، کسی که تمام رموز حیات و قوانین پیچیده آن را می دانسته ، و بر تنظیم آن قدرت داشته ، آنگاه جای این سوال است که پس چرا به خدایی که بخشنده حیات و هستی است کفر می ورزید؟ امروز برای همه دانشمندان مسلم شده که ما در این جهان چیزی پیچیده تر از مساله حیات و زندگی نداریم، چرا که با تمام پیشرفتهای شگرفی که در زمینه علوم و دانشهای طبیعی نصیب بشر گردیده، هنوز معمای حیات گشوده نشده است . این مساله آنقدر اسرارآمیز است که افکار میلیونها دانشمند و کوششهایشان تاکنون از درک آن عاجز مانده ، ممکن است در آینده در پرتو تلاشهای پی گیر، انسان از رموز حیات ، تدریجا آگاه گردد، ولی مساله این است که آیا هیچ کس می تواند چنین امر فوق العاده دقیق و ظریف و پر از اسرار را که نیازمند به یک علم وقدرت فوق العاده است به طبیعت بی شعور که خود فاقد حیات بوده است نسبت دهد. اینجا است که می گوییم پدیده حیات در جهان طبیعت بزرگترین سند اثبات وجود خداست که پیرامون آن کتابها نگاشته اند ، و قرآن در آیه فوق مخصوصا روی همین مساله تکیه کرده است که ما فعلا با همین اشاره کوتاه از آن می گذریم.

تفسیر نمونه ج:1 ص161